در حال بارگذاری ...
شنبه 25 اسفند 1403
nus.ac.ir

ایمیل مارکتینگ چیست ؟ چه فرقی با spam دارد ؟

اگر چه این روش بسیار کارآمد و حرفه ای است، اما در صورتی که قوانین آن رعایت نشود، به شکل spam تلقی می شود و اثر عکس دارد. لازم است بدانیم که روش های علمی و حرفه ای وجود دارد که باعث می شود ایمیل های ارسالی به inbox برود و به bulk mail یا junk mail نرود. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی شامل هر نوع بازاریابی است که از طریق ایمیل انجام می گردد. در واقع شما می توانید در این روش از طریق ارسال ایمیل کار خودتان را ارائه و در ضمن افراد را دعوت به کار و خود را از زوایای مختلف توضیح دهید. ایمیلی که به شکل emarketing معرفی شده است، می تواند شامل یک نامه برای فروش محصول، یک نامه برای توضیح پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتری و یا توضیح کار یا دعوت به کار باشد.

ایمیل مارکتینگ چیست ؟ چه فرقی با spam دارد ؟
 
اگر چه این روش بسیار کارآمد و حرفه ای است، اما در صورتی که قوانین آن رعایت نشود، به شکل spam تلقی می شود و اثر عکس دارد. لازم است بدانیم که روش های علمی و حرفه ای وجود دارد که باعث می شود ایمیل های ارسالی به inbox برود و به bulk mail یا junk mail نرود.

 ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی شامل هر نوع بازاریابی است که از طریق ایمیل انجام می گردد. در واقع شما می توانید در این روش از طریق ارسال ایمیل کار خودتان را ارائه و در ضمن افراد را دعوت به کار و خود را از زوایای مختلف توضیح دهید. ایمیلی که به شکل emarketing معرفی شده است، می تواند شامل یک نامه برای فروش محصول، یک نامه برای توضیح پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتری و یا توضیح کار یا دعوت به کار باشد.

در دنیای امروز که همه افراد از اینترنت برای همه کارها استفاده می کنند، از طریق ایمیل مارکتینگ می توانید جامعه مشتریان گسترده تری داشته باشید و شاید دیگر لازم نباشد تا بازرگانان بنشینند و منتظر بمانند تا مشتریان آن ها و سایت و محصولات را در اینترنت جستجو و سپس به سراغ آن ها بیایند بلکه خود شرکت ها، از طریق ارسال ایمیل می توانند خود و محصولات و خدماتشان را به افراد معرفی و نقاط تماس و ارتباط را معرفی کنند. حتی می توانند از این طریق به دنبال نیروی کار بگردند. حسن این روش این است که بسیار سریع، راحت، ارزان و فراگیر است و طی یک فرآیند ساده و کم هزینه می توانید کل کسب و کار را به افراد زیادی معرفی کنیم.

در واقع می توانیم بازاریابی ایمیلی را یکی از اشکال بازاریابی الکترونیکی حساب کنیم اما این روش را باید از زوایایی که مشکل به حساب می آیند بررسی کنیم :

1 . چگونه اطمینان حاصل کنیم که پیام به دست مخاطب رسیده است ؟
2 . برخورد و پاسخ مخاطب چیست ؟
3 . چگونه بین ایمیل مارکتینگ و اسپم تفاوت قایل شویم؟

اگر چه این روش بسیار کارآمد و حرفه ای است، اما در صورتی که قوانین آن رعایت نشود،  به شکل spam تلقی میشود و اثر عکس دارد. لازم است بدانیم که روش های علمی و حرفه ای وجود دارد که باعث می شود ایمیل های ارسالی به inbox برود و به bulk mail یا junk mail نرود.
همچنین لازم است بدانید که اجازه کاربر برای ارسال ایمیل ضروری است به گونه ای که فرستنده باید بداند که اگر مخاطب هر روز به inbox خود مراجعه کند و تعداد زیادی ایمیل تبلیغاتی ببیند که بدون خواست و تمایل او ارسال شده، مسلماً این تبلیغات اثر جذب کننده نداشته و اثر سوء دارد. بنابراین قانون اصلی و مهم بازاریابی ایمیلی این است که اجازه کاربر برای ارسال ایمیل نیاز است.

ساده ترین راه این است که از فرم های عضویت در سایت استفاده یا وبلاگ یا خبرنامه خود استفاده کنیم و در این صورت اگر مخاطب تمایلی به دریافت ایمیل های ارسالی را نداشته باشد عضو نمی شود و نیازی نیست به آن کاربر ارسال مجدد ایمیل را داشته باشیم. با این کار در صورتی که مخاطب عضو شود، می تواند این ایمیل را به چند نفر دیگر بفرستد و در این چرخه شما مشتریان بیشتری کسب می کنید.

اصل دوم اینکه شما می بایست در هر ایمیلی که ارسال می کنید، گزینه ای قرار دهید تا اگر کاربر از آن لحظه تمایلی دریافت ایمیل را نداشته باشد ، بتواند لغو عضویت را انتخاب کند و دیگر ایمیل شما را دریافت نکند.

اصل سوم این است که شما می بایست قبل از قبل از اینکه تصمیم به ارسال ایمیل بگیرید، داده ها و جامعه هدف خود را تجزیه و تحلیل کنید و بدانید ایمیل ها را به چه هدفی و به چه افرادی می فرستید چرا که اگر در این مورد اشتباه کنید، ایمیل مارکتینگ که تبلیغات سودمند و کارآمدی است تبدیل به یک سوء تبلیغات می شود.

اصل چهارم اینکه ایمیل ها باید معتبر و به روز باشد چرا که اگر در ارسال ایمیل مواردی وجود داشته باشد و پس از مراجعه مخاطب به سایت یا ارگان شما، آن موارد موجود نباشد، اعتماد مشتری سلب می شود و تبلیغات شما بیهوده است.

اصل پنجم اینکه در ایمیل ارسالی به مخاطب، باید راه های ارتباطی با شما وجود داشته باشد تا کاربر بتواند در صورت جلب نظر، به شما مراجعه کند.

اصل ششم اینکه همواره از یک آدرس ایمیل ثابت ایمیل ها را ارسال کنید و از چند آدرس ایمیل متفاوت استفاده نکنید.

اصل هفتم اینکه هیچ گاه در انجام تبلیغات و جلب نظر مشتری بزرگ نمایی نکنید و متن ارسالی به دور از هر گونه جنجال و وعده های غیر واقعی باشد. چرا که در همان نگاه اول کاربر متوجه این موضوع شده و سریعاً لغو عضویت انجام می دهد.

اصل هشتم اینکه ایمیل ها هدفدار و طبقه بندی شده و در فواصل زمانی منظم ارسال شود تا کاربر یک سری اطلاعات مختصر و مفید را بدست آورد و در سریع ترین زمان تصمیم گیری کند .

حال که به معرفی این نوع بازاریابی پرداختیم لازم است نقاط خطر آن را برای کاربران عنوان کنیم: مخاطبی که این ایمیل ها را دریافت می کند می بایست دقت کند که این ایمیل ها را با spam که کلاهبرداران ارسال می کنند و قصدشان از ارسال این ایمیل ها صرفا کلاهبرداری و ارسال لینک مخرب است، تمیز بدهند.