
کلاهبرداری در فروشگاه های اینترنتی
هنگامی که برای انجام خرید آنلاین به فروشگاه عرضه کننده کالا یا خدمات مورد نیاز خود، مراجعه می کنید با انواع و اقسام کالا و شیوه های خرید مواجه می شوید. عدم انطباق کیفیت و مشخصات فنی کالای خریداری شده با کالایی که افراد درب منزل تحویل می گیرند، رایج ترین شیوه کلاهبرداری و تخلف فروشگاه های اینترنتی است.
بعد از رونق گرفتن تجارت الکترونیک و گسترش فروشگاه های اینترنتی، در حال حاضر بسیاری از افراد جامعه کالا ها و خدمات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت خریداری می کنند. هزاران فروشگاه اینترنتی و انواع کالا ها و خدمات ارائه شده در این مراکز، امر خرید و فروش را برای افراد تسهیل نموده است. در کنار تمام مزایا و محاسن این شیوه خرید و فروش، کلاهبرداران با سوء استفاده از کاستی های موجود در این روش خرید و فروش اقدام به فریب افراد می نمایند. ایمیل هایی که به صورت روزانه برای سایت ایران هشدار ارسال می شود، بیانگر این موضوع است که بسیاری از هموطنان عزیز با این گونه کلاهبرداری ها مواجه شده اند و پرونده های بسیاری در این زمینه مطرح شده است. در این مطلب به شیوه های رایج کلاهبرداری در فروشگاه های اینترنتی و راه کار های انجام خرید امن اشاره کرده ایم.
در شیوه های دیگری از کلاهبرداری های فروشگاه های اینترنتی، اصولاً کالایی تحویل خریدار یا مشتری نمی شود. یعنی مشتری بعد از انتخاب کالا یا خدمات و پرداخت مبلغ آن و بعد از سپری شدن زمان سررسید تحویل، کالایی دریافت نمی کند. فروشگاه های اینترنتی به دلیل عدم وجود مکان فیزکی این امکان را دارند که به صورت صوری و تقلبی مشغول فعالیت باشند. به دلیل همین موضوع هم امکان استرداد وجوه پرداختی به مالباختگان دشوار می گردد.
در شگرد های جدید از اینگونه تخلفات، کاربران یک پیام کوتاه مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی فروشگاه های اینترنتی دریافت می کنند. پیامی شبیه این مضامین که شما مشمول دریافت هدیه یک ساعت با برند معروف یا بن خرید کتاب به مبلغ 800 هزار تومان شده اید. به منظور دریافت هدیه، نام و نام خانوادگی و آدرس پستی را به همین شماره ارسال کنید. در ادامه کلاهبرداران با فرستادن این جمله که هزینه ایاب و ذهاب مبلغ 80 هزار درب منزل از شما اخذ می شود تا حدودی خیال افراد را از کلاهبرداری نبودن این موضوع راحت می کنند؛ اما این همه ماجرا نیست بلکه کلاهبرداران با بسته بندی کردن وسایل و کالاهای کم ارزش، آن ها را از طریق پست برای افراد ارسال می کنند که به مراتب ارزش مادی آنها کم تر از هزینه ایاب و ذهاب و پست کالا است. همچنین بر روی این بسته ها این جمله درج شده است که برای برخورداری از تخفیف شماره سریال را به آدرس سایت ارسال کنید. کلیه شماره تماس ها و آدرس های اعلام شده ظاهری بوده و وجود خارجی ندارند.
در موارد دیگری از این گونه کلاهبرداری ها افراد بعد از وارد شدن به فروشگاه اینترنتی و انجام ثبت و سفارش کالا هنگامی که می خواهند مبلغ را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانک مورد نظر به حساب فروشگاه واریز نمایند، توسط سود جویان و از طریق صفحات جعلی وارد صفحه ای به غیر از صفحه اصلی بانک شده و با وارد کردن اطلاعات مالی خود امکان سوء استفاده برای کلاهبرداران را فراهم می نمایند.
بعد از بیان مواردی از شیوه های کلاهبرداری های فروشگاه های اینترنتی در ادامه به راه کار هایی اشاره می کنیم که با به کارگیری این موارد می توانید خرید امنی را انجام دهید:
• همواره از فروشگاه هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن تجارت هستند، خرید نمایند. کلیه کاربران می توانند لیست فروشگاه هایی که دارای نماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی می باشند را از سایت enamad.ir دریافت نمایند.
• سیتم پرداخت الکترونیکی همه بانکها از ssl و روشهای مطمئن رمز نگاری استفاده می کنند. دقت کنید که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک نماد یک قفل یا عبارت //: https درج شده باشد، در غیر این صورت قطعا صفحه جعلی است و قصد به سرقت بردن اطلاعات کارت بانکی شما را دارد.
• در هنگام دریافت کالا همواره دقت کنید که کالای ارسال شده با آنچه شما انتخاب کرده اید مطابقت داشته باشد بدین منظور می توانید بعد از دریافت کالا و بررسی مشخصات آن، مبلغ را پرداخت کنید.
• به صورت روزانه و مستمر حساب های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی برداشت های پول از حساب، مطابق نظر خودتان صورت گرفته است.
• در انتها اگر تخلفاتی در این زمینه مشاهده کردید، می توانید از طریق سایت پلیس فتا یا از قسمت گزارش تخلف فروشگاه های اینترنتی سایت ایران هشدار موضوع را پیگیری نمائید.