مقاله با موضوع بررسی رابطه ی نقش حراست در اخلاق حرفه ای و عملکرد کارکنان
اولین همایش بین المللی علوم مدیریت پیشرفت ها، نوآوری ها و چالش ها
مؤسسه عالی علوم وفناوری خوارزمی، شیراز،ایران-30آبان ماه 1394
چکیده :
دین اسلام که هدف وغایت بعثت ونبوت را در ( اتمام واکمال مکارم اخلاق) عنوان نموده است ، توجهی عمیق ودیدگاهی وسیع نسبت به مسئله اخلاق به طور عام ورعایت اصول اخلاقی در امور حرفه ای را به طور خاص دارد. . (اصول اخلاق در معنای خاص حرفه ای را بیان می کند) . بنابراین ابتدا باید اخلاق را شناخت وسپس با توجه به شرایط وفضای هر حرفه ، اخلاق حرفه ای ویژه آن حرفه را تبیین کرد . فردی که آداب اخلاقی را رعایت می کند خواسته های خود را به نفع دیگران تعدیل می کند وبا تقویت وپرورش ابعاد معنوی همواره در راه خدمت به همنوعان اقدام می نماید که در این میان عملکرد کارکنان در سازمان ها رابطه نزدیکی با اخلاق حرفه ای درسازمان داشته که حراست ها در سازمان ها می توانند نقش این رابطه را در سازمان شناسایی کرده ورابطه بین آنها را دربه هدف رسیدن سازمان پر رنگ تر نمایند .داده های این پژوهش توسط پرسشنامه محقق ساخت یافته از بین اساتید وکارکنان آموزشکده فنی وحرفه ای پسران ساوه جمع آوری خواهد شد که روایی محتوای این پرسشنامه توسط اساتید مدیریت مورد تایید قرار گرفته است . جامعه آماری ما در این پژوهش کلیه کارکنان واساتید آموزشکده فنی وحرفه ای پسران ساوه می باشد که تعداد آن ها بالغ بر 55 وبا استفاده از جدول مورگان 35 نفر وبه صورت تصادفی انتخاب شدند . این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است وبرای تجزیه وتحلیل داده ها از روش آمار توصیفی وآمار استنباطی به کارگرفته خواهد شد . هدف اصلی این پژوهش نیز بررسی رابطه
نقش حراست در اخلاق حرفه ای وعملکرد کارکنان در آموزشکده فنی وحرفه ای پسران ساوه می باشد .
اخلاق حرفه ای در بطن گوناگون درجامعه ، ایجاد رضایتمندی در نیروی انسانی ودر نهایت مشتریان در جامعه است . فلاسفه علم اخلاق را به دوقسمت تقسیم می کنند : اخلاق نظری که وظیفه آن مطالعه صفات واعمال اخلاقی وپاسخ به سئوالات واستدلال در مورد خوبی یا بدی اعمال هست واخلاق عملی که تلاش عملی است برای رسیدن به وضعیت اخلاقی مطلوب ودستیابی به فضایل اخلاقی .
علامه محمد حسن طباطبایی در تعریف علم اخلاق می فرماید : علم اخلاق عبارت است از فنی که پیرامون مکارم انسانی بحث می کند وهمه هدف آن این است که فضایل اخلاق را از رذایل اخلاقی معلوم سازد تا آدمی بعد از شناسایی آن ها ، خود را با فضایل بیاراید واز رذایل دور کند . براین اساس ضروری است افرادی که در تعلیم وآموزش افراد جامعه نقش دارند ، اولا وظایف اخلاقی مرتبط با حرفه خود رابشناسد تا مسئولیت شغلی خود رابدون نیاز به هرگونه ناظرخارجی به خوبی انجام دهند . ثانیا متوجه باشند که در جایگاه شغلی خود وظیفه تربیت اخلاقی افراد راهم برعهده دارند ولذا برای انجام این وظیفه ابتدا خود باید مستلزم به اخلاق عملی باشند.عرصه آموزش عالی ودانشگاهی کارکرد های مختلفی دارد که مهمترین وگسترده ترین آنها ، آموزش علمی وعملی دانشجویان دررشته های مختلف است .اساتید واعضای هیات علمی دانشگاه ها که بخش عمده این کارکرد به عهده آنها است به سبب حرفه معلمی خود ، وظایف ومسئولیت های اخلاقی دارند که از آنها به نام اخلاق حرفه ای معلمی یاد می شود . اخلاق حرفه ای معلمی مولفه هایی دارد که عمدتا بر دوبخش وظایف اخلاقی استاد در انجام نقش تعلیمی که به عهده دارد و وظایف اخلاقی استاد در راستای نقش تربیتی که داردتمرکز دارند .بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی رابطه بین نقش حراست آموزشکده در اخلاق حرفه ای وعملکرد کارکنان می باشد که امید است نتایج این پژوهش بتواند گاهی موثر در عرصه آموزش علم واخلاق حرفه ای برداشته باشد .
مجتبی صدیق-نویسنده ی مسئول مدیرحراست آموزشکده فنی وحرفه ای پسران ساوه