
چهل حدیث « نماز »
مقـدمـه
«وَاَقِم الصَّلاةَ اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللّهِ اَکْبَرُ»
نمـاز را بپادار، که نماز انسان را از هر کار زشت و منکر باز مى دارد و یاد خدا بزرگتر است.
براى مقدمه چهل حدیث نماز سخنى کاملتر و عمیق تر و جالبتر از مطالبى که در ابتداء باب نماز توضیح المسائل حضرت امام خمینى قدس سرهبنیانگذار جمهورى اسلامى ایران آمده بود به نظر نرسید لذا آن را برگزیدیم به امید آنکه همه عاشقان اهل بیت علیهم السلام و آن عارف بزرگوار از کلمات دُررباز آنان توشه اى فراوان بردارند.
نماز مهمترین اعمال دینى است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهاى دیگر هم قبول مى شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمى شود. و همان طور که اگر انسان شبانه روزى پنج نوبت در نهر آبى شستشو کند، چرک در بدنش نمى ماند نمازهاى پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک مى کند. و سزاوار است که انسان نماز را در اول وقت بخواند و کسى که نماز را پست و سبک شمارد. مانند کسى است که نماز نمى خواند، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که به نماز اهمیّت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است. روزى حضرت در مسجد تشریف داشتند مردى وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً به جاى نیاورد، حضرت فرمودند: اگر این مرد در حالى که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است. پس انسان باید مواظب باشد که با عجله و شتابزدگى نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد، و متوجه باشد که با چه کسى سخن مى گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند و اگر انسان در موقع نماز کاملاً به این مطلب توجه کند، از خود بى خبر مى شود، چنانکه در حال نماز تیر را از پاى مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام بیرون کشیدند و آن حضرت متوجه نشدند. و نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانى که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتى را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایى که ثواب نماز را کم مى کند به جا نیاورد، مثلاً در حال خواب آلودگى و خوددارى از بول به نماز نایستد، و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایى که ثواب نماز را زیاد مى کند به جا آورد، مثلاً انگشترى عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.
مقدمه را با نقل حدیث زیبایى از پیامبر گرامى صلی الله علیه و آله به پایان مى بریم:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
امّت من چهار گروه هستند:
1 ـ گروهى نماز مى خوانند، ولى در نمازشان سهل انگارند، «ویل» براى آنهاست، و «ویل» نام یکى از طبقات زیرین جهنّم است، خداوند فرمود: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلّینَ اَلَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ»
پس «ویل» براى نمازگزاران است، آنهایى که در نمازشان سهل انگارند.
2 ـ گروهى گاهى نماز مى خوانند و گاهى نمى خوانند، پس «غَىّ» مال آنهاست، و «غَىّ» نام یکى از طبقات پایین جهنّم است. خداوند متعال فرمود: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ اَضاعُوا الصَّلوةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیّا»
سپس جانشین آن مردم خداپرست قومى شدند که نماز را ضایع کرده و از شهوات پیروى کردند، و اینها به زودى در «غَىّ» افکنده خواهند شد.
3 ـ گروهى هیچ وقت نماز نمى خوانند، «سَقَر» براى آنهاست، «سَقَر» هم نام یکى از طبقات زیرین جهنّم است که خداوند متعال فرمود: «ماسَلَکَکُمْ فى سَقَرٍ قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ»مدثر، 42.
(اهل بهشت از اهل جهنّم سئوال مى کنند) چه چیزى شما را به «سَقَر» کشاند؟ در جواب مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.
4 ـ گروهى همیشه نماز مى خوانند، و در نمازشان خشوع دارند. خداوند متعال فرمود: «قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ اَلَّذینَ هُمْ فى صَلاتِهِمْ خاشِعُون»
مؤمنان رستگار شدند، آنهائى که در نمازشان با خشوع هستند. .
امیدواریم خداوند متعال همه ما را از گروه چهارم قرار دهد.
بخش اوّل:
جایگاه نماز در اسلام
اهمیّت نماز
1 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: اَوَّلُ مَا افْتَرَضَ اللّهُ عَلى اُمَّتى الصَّلواتُ الْخَمْسُ، وَاَوَّلُ مایُرْفَعُ مِنْ اَعْمالِهِمُ الصَّلواتُ الْخَمْسُ، وَاَوَّلُ مایُسْأَلْونَ عَنْهُ الصَّلواتُ الْخَمْسُ.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: نخستین چیزى که خداوند بر امّت من واجب کرد نمازهاى پنجگانه است، و نخستین عملى که از آنان بالا برده مى شود، و از آنان سئوال مى شود همان نماز است.
نماز و پایههاى دین
2 عَنْ اَبى جَعْفَرٍ علیه السلام قالَ: بُنِىَ اْلاِسْلامُ عَلى خَمْسَةِ اَشْیاءَ: عَلَى الصَّلاةِ، وَالزَّکوةِ وَالْحَجِّ، وَالصَّوْمِ وَالْوِلایَةِ.
امام باقر علیه السلام فرمود: اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زکات، حجّ، روزه و ولایت اهل بیت علیهم السلام.
مَثَل نـماز
3 عَنْ اَبى جَعْفَرٍ علیه السلام قالَ: الصَّـلاةُ عَمُودُ الدّینِ، مَثَلُها کَمَثَلِ عَمُودِ الْفُسْطاطِ اِذا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَتِ الاَْوْتـادَ الاَْطْنابُ، وَ اِذا مـالَ الْعَمُـودُ وَانْکَـسَرَ لَـمْ یَثْبُتْ وَتَدٌ وَلاطَنَبٌ.
امام باقر علیه السلام فرمود: نمـاز ستون دین است، مثل آن هـمانند ستون خـیمه است که وقـتى اسـتوار باشد میخـها و طنابها پابرجـاست، و هر گاه سـتون آن کـج و شکسته شود هیچکدام از آنها استوار نمى مانند.
نــماز موجبرستگارى
4 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: خَمْـسُ صَلَواتٍ مَنْ حافَظَ عَلَیْهِنَّ کانَتْ لَهُ نُورا وَبُرْهانا وَنَجاةً یَـوْمَ الْقِیـامَةِ.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که بر نمـازهاى پنجگانه محـافـظت و مـراقبت نماید ایـن نـمازها براى او در قـیامت، نـور و وسیـله نجـات او خـواهد بود.
نــماز و نورانیت قلب
5 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: صَـلاةُ الرَّجُـلِ نُـورٌ فى قَلْبِهِ فَمَنْ شـاءَ مِنْـکُمْ فَلْیُنَوِّرْ قَـلْبَهُ.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: نماز هرکس، نورى در دل اوست، پس هر کس خواست، قلبش را نورانى کند.
نمازملاک قبولى اعمال
6 قالَ الصّادِقُ علیه السلام: اَوَّلُ مایُحاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ، فَاِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سائِرُ عَمَلِهِ، وَاِذا رُدَّتْ رُدَّ عَلَیْهِ سائِرُ عَمَلِهِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: نـخسـتین چیزى که از بنده حسـابرسى مى شود نماز است،پس اگر نمـاز پـذیرفته شد اعـمال دیـگرش نیز پـذیـرفته مى شـود، چـنانـچه نمـازش ردّ شـود بـقیّه اعـمال او هم قبول نخـواهد شـد.
نــماز و روش انبیاء
7 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: اَلصَّلاةُ مِنْ شَرایِعِ الدّینِ، وَفیها مَرْضاةُ الرَّبِّ عَزَّوَجَلَّ، فَهِىَ مِنْهاجُ الاَْنْبیاءِ.
پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله فرمود: نمـاز از آداب (اولیه) دیـن است، و آن مایه خـشنودى خدا، و راه و روش پـیامبران الهى است.
نــماز پرچم اسلام
8 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: عَلَمُ الاِْسْلامِ الصَّلاةُ، فَمَنْ فَرَّغَ لَها قَلْبَهُ وَحافَظَ عَلَیْها بِحَدِّها وَوَقْتِها وَسُنَنِها فَهُوَ مَؤْمِنٌ.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: نــماز، پـرچم اســلام اسـت، مـؤمن واقـعى، کـسى اسـت کـه دل بـه آن دهـد و مـراقـب حــدود و آداب و وقــت آن بـاشد.
نماز و کارآئى آن
9 قالَ الصّادِقُ علیه السلام: اِنَّ مَلَکَ الْمَوْتِ یَدْفَعُ الشَّیْطانَ عَنِ الْمُحافِظِ عَلَى الصَّلاةِ وَیُلَقِّنُهُ شَهادَةَ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ، وَاَنَّ مُحَمَّدا رَسُولُ اللّهِ فى تِلْکَ الْحالَةِ الْعَظیمَةِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: فرشته مرگ، شیطان را از کسى که مراقب نماز است دور مى کند، و شهادت بر وحدانیّت خدا، و رسالت پیامبر را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین مى کند.
نماز و فرزندان
10 قالَ الْباقِرُ علیه السلام: اِنّا نَأْمُرُ صِبْیانَنا بِالصَّلاةِ اِذا کانُوا بَنى خَمْسَ سِنینَ، فَمُرُوا صِبْیانَکُمْ بِالصَّلاةِ اِذا کانُوا بَنى سَبْعَ سِنینَ.
امام باقر علیه السلام فرمود: هنگامى که فرزندان ما پنج ساله شدند دستور مى دهیم نماز بخوانند، پس شما هم وقتى فرزندانتان به هفت سالگى رسیدند آنها را به نماز دستور دهید.
بخش دوّم:
اهمیت و فضیلت نماز
ارزش نـماز
11 قالَ الصّادِقُ علیه السلام: صَلاةُ فَریضَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِشْرینَ حَجَّةٍ وَحَجَّةٌ خَیْرٌ مِنْ بَیْتٍ مَمْلُوٍّ ذَهَباً یُتَصَدَّقُ مِنْهُ حَتّى یَفْنى .
امام صادق علیه السلام فرمود: یک نماز واجب از بیست حجّ بهتر است، ویک حجّ از صدقه دادن خانه اى پر از طلا بهتر است، آنگونه که آن را صدقه دهند تا آنکه چیزى در آن نماند.
بـرترى نـماز
12 قالَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ علیه السلام: اُوصیکُمْ بِالصَّلاةِ وَحِفْظِها، فَاِنَّها خَیْرُالْعَمَلِ وَهِىَ عَمُودُ دینِکُمْ.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى کنم چونکه نماز برترین عمل و ستون دین شماست.
اهمیّت نـماز
13 قالَ النَّبِىُّ صلی الله علیه و آله: ما مِنْ صَـلاةٍ یَحْضُرُ وَقْتُـها اِلاّ نـادى مَلَکٌ بَیْنَ یَـدَىِ النّـاسِ (اَیـُّهَا النّاسُ) قُومُوا اِلى نیرانِکُمُ الَّتى اَوْقَدْتُمُوها عَلى ظُهُورِکُمْ فَاَ?ْفَئُوها بِصَلاتِکُمْ.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هیچ گاه وقت نماز نمى رسد مگر اینکه فرشته اى در میان مردم ندا مى دهد که: اى مردم بپاخیزید و با نماز خود آتشهائى را که برافروخته اید خاموش کنید.
برکات نماز
14 قالَ عَلىٌ علیه السلام: اِنَّ اْلاِنْسانَ اِذا کانَ فِى الصَّلاةِ فَاِنَّ جَسَدَهُ وَثِیابَهُ وَ کَلَّ شَىْ ءٍ حَوْلَهُ یُسَبِّحُ.
امام على علیه السلام فرمود: هنگامى که انسان مشغول نماز است بدن و لباس و هر چه پیرامون اوست خدا را تسبیح مى گویند.
جایـگاه نـماز
15 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: مَوْضِعُ الصَّلاةِ مِنَ الدّینِ کَمَوْضِعِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ.
رسول گرامى صلى الله علیه و آله فرمود: جایگاه نماز در دین همانند سر است نسبت به بدن.
نماز و پاکى روح
16 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: مَثَلُ الصَّلَواتِ الْخَمْسِ کَمَثَلِ نَهْرٍ جارٍ عَذْبٍ عَلى بابِ اَحَدِکُمْ یَغْتَسِلُ فیهِ کُلَّ یَوْمٍ خَمْسَ مَرّاتٍ فَما یَبْقى ذلِکَ مِنَ الدَّنَسِ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نمـازهاى پنجگانه همانند نهر آب گوارائى جلوى درب خانه شـماست چنانکه کسى هر روز خود را پنج بار در آن بشوید هیچـگونه چرکى باقى نـماند.
و نــماز پیمان خداوند
17 عَنْ رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله: قالَ اللّهُ تَعالى: اِفْتَرَضْتُ عَلى اُمَّتِکَ خَمْسَ صَلَواتٍ وَعَهِدْتُ عِنْدى عَهْدا اَنـَّهُ مَنْ حافَظَ عَلَیْهِنَّ لِوَ قْتِهِنَّ اَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ، وَمَنْ لَمْ یَحافِظْ عَلَیْهِنَّ فَلا عَهْدَ لَهُ عِنْدى.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خداوند متعال فرمود: [اى پیامبر] بر امّت تو نمازهاى پنجگانه را واجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد او را به بهشت داخل کنم و کسى که مراقب آنها نباشد من تعهّدى نسبت به او ندارم.
نماز ویاد خدا
18 عَنِ الْباقِرِ علیه السلام قالَ: ذِکْرُ اللّهِ لِأَهْلِ الصَّلاةِ اَکْبَرُ مِنْ ذِکْرِهِمْ اِیّاهُ، اَلاتَرى اَنَّـهُ یَقُولُ: اُذْکُرُونى اَذْکُرْکُمْ. بقره / 152
امام باقر علیه السلام فرمود: یاد خدا براى نماز خوانها بالاتر از یاد آنها از خدا است. آیا نمى بینى که خداوند مى فرماید: «مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم.»
نماز و رحمت خدا
19 قالَ عَلِىٌّ علیه السلام: اِذا قامَ الرَّجُلُ اِلَى الصَّلاةِ اَقْبَلَ اِلَیْهِ اِبْلیسُ یَنْظُرُ اِلَیْهِ حَسَدا لِمایَرى مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ اَلتَّى تَغْشاهُ.
امام على علیه السلام فرمود: هرگاه کسى به نماز مى ایستد، شیطان حسودانه به او مى نگرد، بخاطر آنکه مى بیند رحمت خدا او را فراگرفته است.
نماز و ترک گناه
20 رُوِىَ: اَنَّ فَتىً مِنَ الاَْنْصارِ کانَ یُصَلِّى الصَّلاةَ مَعَ رَسُولِ اللّهِ وَ یَرْتَکِبُ الْفَواحِشَ، فَوُصِفَ ذلِکَ لِرَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آلهفَقالَ: اِنَّ صَلاتَهُ تَنْهاهُ یَوْما ما، فَـلَمْ یَلْبَثْ اَنْ تابَ.
روایت شده که : جوانى از انصار با رسول خدا صلی الله علیه و آلهنماز مى خواند و مرتکب گناه هم مى شد، این موضوع براى رسول خدا صلی الله علیه و آلهبیان شد. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: نمازش روزى او را از گناهان باز خواهد داشت، سپس طولى نکشید که توبه کرد.
بخش سوّم:
اهمیّت وقت نماز
چگونه و چه وقت نـماز بخوانیم؟
21 قالَ الصّادِقُ علیه السلام: اِذا صَلَّیْتَ صَلاةً فَریضَةً فَصَلِّ لِوَقْتِها صَلاةَ مُوَدِّعٍ تَخافُ اَلاّتَعُودَ اِلَیْها.
امام صادق علیه السلام فرمود: وقتى نماز واجب مى خوانى آنرا در وقت خودش چنان بخوان که گویا دیگر هرگز به نماز موفّق نمى شوى.
اهمیت وقت نماز
22 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: اِنَّ لِعَبْدى عَلَىَّ عَهْدا اِنْ اَقامَ الصَّلاةَ لِوَقْتِها اَنْ لااُعَذِّبَهُ، وَ اَنْ اُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ بَغَیْرِ حِسابٍ.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خداوند متعال مى فرماید: من تعهّدى نسبت به بنده ام دارم که اگر نماز را در وقتش بپا دارد او را عذاب نکنم و بى حساب او را به بهشت ببرم.
پیامبر صلىاللهعلیهوآله و نماز اوّل وقت
23 عَنْ عائِشَةَ قالَتْ: کانَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله یُحَدِّثُنا وَنُحَدِّثُهُ فَاِذا حَضَرَتِ الصَّلاةُ فَکَاَنَّـهُ لَمْ یَعْرِفْنا وَلَمْ نَعْرِفْهُ اِشْتِغالاً بِعَظَمَةِ اللّهِ.
از عایشه نقل شده: بـارها اتفاق افتاد که پیامبر صلی الله علیه و آلهبا ما مشغول صبحت بود، هنـگامى که وقـت نماز مى رسید مشغول و متوجه عظمت خدا مى شد گویا هرگز ما را نمى شناسد و ما هم او را نمى شناسیم.
نماز در وقت
24 قالَ الصّادِقُ علیه السلام: اِنَّ الْعَبْدَ اِذا صَلَّى الصَّلاةَ لِوَقْتِها، وَحافَظَ عَلَیْها اِرْتَفَعَتْ بَیْضاءَ نَقِیَّةً، تَقُولُ: حَفَظْتَنى حَفَظَکَ اللّهُ، وَاِذا لَمْ یُصَلِّها لِوَقْتِها، وَ لَمْ یُحافِظْ عَلَیْها رَجَعَتْ عَلَیْهِ سَوْداءَ مُظْلِمَةً، تَقُولُ: ضَیَّعْتَنى ضَیَّعَکَ اللّهُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هنـگامى که بنده اى سر وقت به نماز بایستد و مراقب آن باشد بصـورت پـاره اى نـور سفید بـالا مى رود و مى گـوید: تو مرا حفظ کردى خدا تو را حفظ کند، ولى وقتى نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد آن نماز بصورت لکه سیاه و تاریکى بر مى گردد و مى گوید: مرا ضایع کردى خدا تو را ضایع نماید.
محبوبیت نماز در وقت
25 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: اَحَبُّ الْأَعْمالِ اِلَى اللّهِ الصَّلاةُ لِوَقْتِها، ثُمَّ بِرُّالْوالِدَیْنِ، ثُمَّ الْجِهادُ فى سَبیلِ اللّهِ.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: محبوبترین کارها نزد خدا عبارتست از: نماز در وقت، سپس نیکى به پدر و مادر، بعد جهاد در راه خدا.
بخش چهارم:
سهل انگارى در نماز و ترک آن
سبک شمردن نــماز
26 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: لَیْسَ مِنْى مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ لایَرِدُ عَلَىَّ الْحَوْضَ لاوَاللّهِ.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که نماز را سبک شمارد از من نیست و قسم بخدا او در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد.
تحقیر نماز
امام صادق علیه السلام فرمود: شفاعت ما به کسى که نمازش را سبک بشمارد نمى رسد.
تباه کردن نماز
28 قالَ النَّبِىُ صلی الله علیه و آله: لاتُضَیِّعُوا صَلاتَکُمْ فَاِنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلاتَهُ حَشَرَهُ اللّهُ مَعَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَهامانَ.
پیامبراکرم صلى الله علیه و آله فرمود: نمازتان را تباه نکنید، زیرا کسى که نمازش را تباه کند خدا او را با قارون و فرعون و هامان محشور کند.
نماز ناقص و پیامبر صلىاللهعلیهوآله
29 قالَ الْباقِرُ علیه السلام: بَیْـنا رَسُـولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله جـالِسٌ فِى الْمَـسْجِدِ اِذْ دَخَلَ رَجُلٌ فَقامَ فَصَلّى_'feفَـلَمْ یَتِمَّ رُکُوعَهُ وَلاسُجُودَهُ فَقالَ صلی الله علیه و آله: نَقَـرَ کَنَـقْرِ الْغُرابِ لَئِنْ مـاتَ هذا وَهـکَذا صَـلاتُهُ لََیمُوتُنَّ عَـلى غَیْرِ دینى.
امام باقر علیه السلام فرمود: هنـگامى که رسول خدا صلی الله علیه و آلهدر مسجد نشسته بود مردى وارد شـد و نمـاز خوانـد، ولى رکوع و سجود آنرا بطور کامل انجام نداد، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: همانند کلاغ نوک زد، اگر او بمیـرد و نمـازش چنـین باشد با دین غیر دین مـن مـرده است.
سهل انگارى در نـماز
30 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: اَلصَّـلاةُ عِمـادُ الـدّینِ فَمَـنْ تَرَکَ صَلاتَهُ مُتَـعَمِّدا فَقَدْ هَدَمَ دینَهُ، وَمَنْ تَرَکَ اَوْقاتَها یَدْخُلُ الْوَیْلَ، وَالْوَیْلُ وادٍ فى جَهَنَّم کَما قالَ اللّهُ تَعالى: وَیْلٌ لِلْمُصَلّینَ الَّذینَ هُمْ عَـنْ صَـلاتِهِمْ ساهُونَ. سوره ماعون / 4
رسول گرامى اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: نماز ستون دین است، پس کسى که عمدا نمازش را ترک کند دینش را خراب کرده است و کسى که به اوقات نماز اهمیّت ندهد داخل «ویل» خواهد شد و «ویل» محلّى در جهنم است. خداوند در قرآن فرمود: «ویل جاى کسانى است که در نمازشان سهل انگارى مى کنند.»
نتیجه ترک نماز
31 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: لاتَتْرُکَنَّ الصَّلاةَ مُتَعَمِّدا فَاِنَّهُ مَنْ تَرَکَ الصَّلاةَ مُتَعَمِّدا فَقَد بَرِئَتْ مِنْهُ ذِمَّةُ اللّهِ وَرَسُولِهِ.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: نماز را عمدا ترک نکنید، چون کسى که آن را عمدا ترک نماید از قلمرو خدا و رسول او بیرون مى رود.
تـرک نـماز
32 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: مَنْ تَرَکَ صَلاةً لایَرْجُوا ثَوابَها، وَلایَخافُ عِقابَها، فَلااُبالى أَیَمُوتُ یَهُودِیّا اَوْنَصْرانِیّا اَوْمَجُوسِیّا.
رسول گرامى صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که نماز راترک نماید در حالیکه نه امید به پاداش آن دارد، و نه ازعذاب آن مى ترسد، من هم اهمیّت نمى دهم که او یهودى بمیرد یانصرانى یا مجوسى.کسى که نماز راترک نماید در حالیکه نه امید به پاداش آن دارد، و نه ازعذاب آن مى ترسد، من هم اهمیّت نمى دهم که او یهودى بمیرد یانصرانى یا مجوسى.
ترک نماز و کفر
33 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: مَنْ تَرَکَ صَلاتَهُ حَتّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ، فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ، ثُمَّ قالَ: بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ الْکُفْرِ تَرْکُ الصَّلاةِ.
پیامبر عظیم الشأن صلى الله علیه و آله فرمود: کسـى که نماز را بدون عذر بجا نیاورد تا وقتش بگذرد، اعمـالش از بـین مى رود، سـپس فرمود: فاصـله بین بنده و کفر، ترک نماز است. (یعنـى کسى که نمـاز را ترک کند کافـر محسـوب مى شـود.)
عاقبت ترک نـماز
34 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: مَـنْ تَـرَکَ الصَّلاةَ مُتَعَمِّدا کُتِبَ اِسْمُهُ عَلى بابِ النّارِ مِمَّنْ یَدْخُـلُها.
رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که نماز را عمدا ترک کند بر درب جهنم، نامش از دوزخیان نوشته مى شود.
بخش پنجم:
آداب و شـرائط پذیرش نـماز
نـماز و شـرائط پذیرش آن
35 قالَ الصّادِقُ علیه السلام: قالَ اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالى: اِنَّما اَقْبَلُ الصَّلاةَ لِمَنْ تَواضَعَ لِعَظَمَتى، وَیَکُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اَجْلى، وَیَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِکْرى، وَلایَتَعاظَمُ عَلى خَلْقى، وَیُطْعِمُ الْجایِعَ وَیَکْسُو الْعارى، وَیَرْحَمُ الْمُصابَ، وَیُؤْوِى الْغَریبَ.
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند متعال فرمود: نماز کسى را مى پذیرم که:
1 ـ در مقـابل عظمت من فروتنى کند.
2 ـ از خواسته هاى نفسانى بخـاطر من خود را دور کند.
3 ـ روزش را با یاد من بپایان برد.
4 ـ بربندگانم بزرگى نفروشد.
5 ـ به گرسنه غذا دهد.
6 ـ برهنه را بپوشاند.
7 ـ به مصیبت دیده مهربانى کند.
8 ـ غریب را پناه دهد.
میزان قبولى نماز
36 عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ علیه السلام قالَ: مَنْ اَحَبَّ اَنْ یَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلاتُهُ اَمْ لَمْ تُقْبَلْ، فَلْیَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: کسـى که دوست دارد بداند نمازش پذیرفته شده است یا نه؟ باید ببیند آیا نمازش او را از زشتیها و ناپاکى ها دور کرده است؟ پس به اندازه اى که دور کرده باشد همانقدر از نمازش پذیرفته شده است.
نــماز و ولادت اهلبیت علیهمالسلام
37 قالَ رَجُلٌ لِزَیْن الْعابِدینَ علیه السلام: ما سَبَبُ قَبُولِها؟ قالَ علیه السلام: وَلایَتُنا وَالْبَرائَةُ مِنْ اَعْدائِنا.
مردى از امام زین العابدین علیه السلامسئوال کرد: ملاک پذیرش نماز چیست؟ امام علیه السلام در پاسخ فرمود: ولایت و دوستى ما [اهل بیت] و برائت از دشمنان ما.
نماز واجب و مستحب
38 قالَ الْباقِرُ علیه السلام: اِنَّ الْعَبْدَ لَیُرْفَعُ لَهُ مِنْ صَلاتِهِ نِصْفُها وَثُلْثُها وَرُبْعُها وَخُمْسُها فَما یُرْفَعُ لَهُ اِلاّ ما اَقْبَلَ عَلَیْها بِقَلْبِهِ وَاِنَّما اُمِرُوا بِالنّوافِلِ لِیَتِمَّ لَهُمْ مانَقَصُوا مِنَ الْفَریضَةِ.
امام باقر علیه السلام فرمود: نـمازى که بـنده بجا مى آورد، گاهى نصف و گاهى یک سوم و گاهى یک چـهارم و گاهى یک پنجـم آن بالا برده مى شـود، پـس بالا بـرده نمى شـود مگر آن نـمازى که با توجّـه قـلبى انجام گـیرد. مـردم مـأمور به انجـام نـمازهاى مستحب شـده اند تا نقص نـماز واجب آنها توسـط مسـتحبات جبران شـود.
نـماز با اذان و اقامه
39 قالَ اَبُوعَبْدِاللّهِ علیه السلام: مَنْ صَلّى بِاَذانٍ وَاِقامَةٍ صَلّى خَلْفَهُ صَفّانِ مِنَ الْمَلائِکَةِ، وَمَنْ صَلّى بِاِقامَةٍ بِغَیْرِ اَذانٍ صَلّى خَلْفَهُ صَفٌّ واحِدٌ مِنَ الْمَلائِکَةِ. قُلْتُ لَهُ: وَکَمْ مِقْدارُ کُلِ صَفٍّ؟ فَقالَ: اَقَلُّهُ مابَـیْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، وَاَکْثَرُهُ مابَـیْنَ السَّماءِ وَاْلاَرْضِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که با اذان و اقامه نماز بخواند دو صف از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ایستند، و کسى که با اقامه و بى اذان نماز بخواند بک صف پشت سرش نماز مى گزارند. راوى سئوال کرد: مقدار هر صف چقدر است؟ امام فرمود: حداقلّ آن از مشرق تا مغرب و حداکثر آن بین زمین و آسمان است.
نـماز و دعـا
40 قالَ اَبوعَبْدِاللّهِ علیه السلام: اِنَّ اللّهَ فَرَضَ عَلَیْکُمُ الصَّلَواتِ الْخَمْسِ فِى اَفْضَلِ السّاعاتِ، فَعَلَیْکُمْ بِالدُّعاءِ فى اَدْبارِ الصَّلَواتِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند نمازهاى پنجگانه را در بهترین ساعتها بر شما واجب کرد. بنابراین پس از نمازها (که در بهترین وقتها انجام مى گیرد) دعا کنید.