
ادعای درآمدی حربه ای برای جذب بازاریابان جدید
ارائه اطلاعات درآمدی توسط بازاریابان یکی از مواردی است که زیر ذره بین قانون گذاران این حرفه قرار داشته و با ریز بینی خاصی آن را مورد توجه قرار داده اند.
ایران هشدار-
ارائه اطلاعات درآمدی توسط بازاریابان یکی از مواردی است که زیر ذره بین قانون گذاران این حرفه قرار داشته و با ریز بینی خاصی آن را مورد توجه قرار داده اند. وقتی نگاهی به قوانین مصوب در کشورهای مختلف می اندازیم، می بینیم که در این زمینه محدودیت های زیادی را وضع کرده اند و شرکت ها را از هرگونه ادعای درآمدی که برمبنای مفروضات احتمالی قرار دارد منع کرده اند و آن ها را مسئول ادعاهای درآمدی مطرح شده توسط بازاریابان دانسته اند. براساس این قوانین هیچ یک از شرکت های دارای مجوز نباید اطلاعات مربوط به فروش یا درآمد بازاریابانشان را به صورت غلط و نادرست ارائه کنند و هر نوع اطلاعاتی که شرکت های دارای مجوز ارائه می کنند باید براساس اسناد و مدارک باشد، حتی در برخی از این کشورها راهنمایی هایی توسط قانونگذاران درباره نحوه نمایش اطلاعات مربوط به درآمدها ارائه شده است.
در کشور ما نیز بر طبق ماده 10 مسئولیت نظارت بر فعالیت شعب و بازاریابان به ویژه در زمینه تبلیغات خلاف واقع بر عهده شرکت ها گذاشته شده است. همچنین در بخش نامه 150634/60 مورخ 8/7/1394، دبیرخانه کمیته نظارت بر فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای به منظور پیشگیری از هر گونه تبلیغات خلاف واقع و اغواگرایانه که موضوع ماده 10 آئین نامه اجرایی مصوب وزارت صنعت و معدن است، شرکت ها را از استفاده هرگونه نرم افزار محاسبه کمیسیون و پاداش بر روی وب سایت شرکت منع کرده است و عواقب ناشی از بکارگیری نرم افزار فوق را متوجه شرکت ها دانسته است. بر طبق این ماده و بخش نامه مصوب؛ هرگونه ادعای درآمدی توسط بازاریابان که جنبه اغواگرایانه داشته باشد، جزء تبلیغات خلاف واقع محسوب شده و مسئولیت آن بر عهده شرکت می باشد.
با توجه به موارد مطرح شده در بالا این سؤال مطرح می شود که چرا تا این اندازه تأکید و توجه بر روی ادعاهای درآمدی مطرح شده توسط بازاریابان وجود دارد؟ یکی از دلایلی که برای این موضوع عنوان شده است، ممانعت از اغوای مشتریان احتمالی برای ورود به طرح است؛ زیرا که در بسیاری از جلسات معارفه مشاهده شده است که با مطرح کردن ادعاهای درآمدی که بسیاری از آن ها خلاف واقع بوده است در جهت اغوای افراد گام برداشته شده و با تحریک حس طمع افراد، قدرت تفکر منطقی و انتخاب صحیح را از بازاریابان سلب کرده اند؛ دقیقاً همانند همان چیزی که در آموزش شرکت های هرمی وجود داشته است.
دلیل دیگری که برای این امر وجود دارد و در قوانین برخی کشورها به آن اشاره شده است؛ حمایت از شرکت های تازه وارد به این عرصه است، زیرا این شرکت ها به تازگی کار خود را آغاز کرده اند و سوابق درآمدی چندانی ندارند. مطرح کردن درآمدها توسط بازاریابان سایر شرکت ها هر چند که واقعی هم باشد، مانعی برای رقابت سالم میان شرکت هاست.
با توجه به تازه کار بودن این شرکت ها و جدید بودن طرح درآمدی و بالا نبودن درآمد کسب شده آن ها، تمایل برای پیوستن به این شرکت ها کاهش پیدا کرده و مسلماً افراد، شرکت هایی که سابقه درآمدی بالایی دارند را برای فعالیت انتخاب خواهند کرد. از همین رو در کشور ما نیز در زمینه مطرح کردن هرگونه ادعای درآمدی توسط بازاریابان و هرگونه اعلام درآمدی توسط شرکت ها محدودیت وضع شده است.
در کشور ما نیز بر طبق ماده 10 مسئولیت نظارت بر فعالیت شعب و بازاریابان به ویژه در زمینه تبلیغات خلاف واقع بر عهده شرکت ها گذاشته شده است. همچنین در بخش نامه 150634/60 مورخ 8/7/1394، دبیرخانه کمیته نظارت بر فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای به منظور پیشگیری از هر گونه تبلیغات خلاف واقع و اغواگرایانه که موضوع ماده 10 آئین نامه اجرایی مصوب وزارت صنعت و معدن است، شرکت ها را از استفاده هرگونه نرم افزار محاسبه کمیسیون و پاداش بر روی وب سایت شرکت منع کرده است و عواقب ناشی از بکارگیری نرم افزار فوق را متوجه شرکت ها دانسته است. بر طبق این ماده و بخش نامه مصوب؛ هرگونه ادعای درآمدی توسط بازاریابان که جنبه اغواگرایانه داشته باشد، جزء تبلیغات خلاف واقع محسوب شده و مسئولیت آن بر عهده شرکت می باشد.
با توجه به موارد مطرح شده در بالا این سؤال مطرح می شود که چرا تا این اندازه تأکید و توجه بر روی ادعاهای درآمدی مطرح شده توسط بازاریابان وجود دارد؟ یکی از دلایلی که برای این موضوع عنوان شده است، ممانعت از اغوای مشتریان احتمالی برای ورود به طرح است؛ زیرا که در بسیاری از جلسات معارفه مشاهده شده است که با مطرح کردن ادعاهای درآمدی که بسیاری از آن ها خلاف واقع بوده است در جهت اغوای افراد گام برداشته شده و با تحریک حس طمع افراد، قدرت تفکر منطقی و انتخاب صحیح را از بازاریابان سلب کرده اند؛ دقیقاً همانند همان چیزی که در آموزش شرکت های هرمی وجود داشته است.
دلیل دیگری که برای این امر وجود دارد و در قوانین برخی کشورها به آن اشاره شده است؛ حمایت از شرکت های تازه وارد به این عرصه است، زیرا این شرکت ها به تازگی کار خود را آغاز کرده اند و سوابق درآمدی چندانی ندارند. مطرح کردن درآمدها توسط بازاریابان سایر شرکت ها هر چند که واقعی هم باشد، مانعی برای رقابت سالم میان شرکت هاست.
با توجه به تازه کار بودن این شرکت ها و جدید بودن طرح درآمدی و بالا نبودن درآمد کسب شده آن ها، تمایل برای پیوستن به این شرکت ها کاهش پیدا کرده و مسلماً افراد، شرکت هایی که سابقه درآمدی بالایی دارند را برای فعالیت انتخاب خواهند کرد. از همین رو در کشور ما نیز در زمینه مطرح کردن هرگونه ادعای درآمدی توسط بازاریابان و هرگونه اعلام درآمدی توسط شرکت ها محدودیت وضع شده است.