در حال بارگذاری ...
چهارشنبه 22 مرداد 1404
tvu.ac.ir

مهندسی اجتماعی و اخذ اطلاعات شخصی

رئیس پلیس فتا گلستان گفت: مهندسی اجتماعی روشی است که در آن با استفاده از اصول روانشناسی اجتماعی کاربران را فریب می‌دهند.

به گزارش واحد امنیت سایبربان؛ مهندسی اجتماعی روشی است تا افراد به دست خودشان اطلاعات مهم و حساس خود را فقط با یک تماس تلفنی لو دهند.

سرهنگ حبیب‌الله رجبلی رئیس پلیس فتا گلستان با اعلام این مطلب گفت: اصولاً در روش‌های مهندسی اجتماعی ایجاد جذابیت و در مرحله بعد ایجاد اعتماد کاذب باعث می‌شود، تمایلات و گرایش‌هایی مثل کنجکاوی یا طمع‌کاری افراد تحریک شود و اطلاعات حساسی مثل اطلاعات کارت‌های بانکی یا رمزهای عبور یا اطلاعات خصوصی خود را از طریق تلفن در اختیار کلاه‌بردار قرار دهند که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: یکی از روش‌ها، روش تماس صوتی است که در این روش مجرم خود را به‌عنوان شخصی مورد اعتماد و نماینده موسسه یا شرکتی معتبر معرفی ‌کرده و اطلاعات مهم قربانی را از طریق تلفن دریافت می‌کند.

سرهنگ رجبلی اظهار داشت: اخیراً مشاهده‌شده است، اشخاصی با استفاده از فیشینگ تلفنی (تکنیک‌های مختلف تخلیه اطلاعات از طریق تماس تلفنی و ارسال پیامک)، با به‌کارگیری روش‌های مهندسی اجتماعی و استفاده از ترفندهای مختلف از کاربران می‌خواهند اطلاعات محرمانه مربوط به کارت یا حساب بانکی خود را اعلام کنند. یا بعضاً در برخی مواقع با کشاندن افراد به‌پای دستگاه عابر بانک بهروش‌های مختلف (زدن کد، انتخاب زبان انگلیسی و...) اقدام به کلاه‌برداری از آن‌ها می‌نمایند.

همچنین افرادی سودجو از طریق ارسال پیامک‌ و دادن وعده اعطای جوایز چند ده میلیون تومانی به مشترکان تلفن همراه، آنان را دعوت به واردکردن اطلاعات حساب بانکی خود نظیر شماره کارت، رمز اینترنتی، کد اعتبارسنجی (CVV2) و تاریخ انقضای کارت در سایت‌های مختلف کرده و از این طریق اقدام به برداشت از حساب آنان می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان با اشاره به اینکه یکی از سریع‏‌ترین و ارزان‏ترین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات تخلیه تلفنی است، گفت: برخی افراد با تقلید صدا، غصب عنوان مراکز دولتی و موجهه، پوشش‌های شغلی مختلف و ترفندهای بسیار جالبی اقدام به کسب اطلاعات از دیگران می‏‏‌نمایند.

وی خاطرنشان کرد: کاربران مواظب باشند، حتی برخی افراد حرفه‌ای نیز ممکن است فریب‌خورده و ناخواسته اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تماس‌گیرنده قرار ‏دهند؛ پس هرگز به مکالمات تلفنی افراد ناشناس اعتماد نکنند.