در حال بارگذاری ...
جمعه 31 مرداد 1404
tvu.ac.ir

نشاط از نوع دانشجویی، چرا و چگونه؟ ‌

  • ‌شادی و نشاط هدیه‌ای رحمانی، عامل تحرک و نظم در جامعه، مقدمه غلبه بر تمام ناکامی‌ها و گره‌گشای بسیاری از رنج‌هاست. پارسیان شادی را آفریده خداوند و اندوه و غم را آفریده اهریمن می‌دانستند، اما متأسفانه در حال حاضر و بنا به تعبیرهای غلط و بدون استدلال، تفکر شادی در جامعه ما متروک شده و در بافت جوان و دانشجوی جامعه، شادابی و پویایی که محرک یک جامعه فعال و سختکوش است، به چشم نمی‌خورد.
  • همانطور که لازمه شادی مثبت‌اندیشی است، لازمه غم و اندوه نیز منفی‌نگری است، متأسفانه در جوانان امروز عامل دوم قوی‌تر است و سبب شده روحیه افسرده و چهره غمگین جای خود را به روحیه شاد و چهره خوشرو بدهد و در نهایت تأثیر این نگرش منفی، تخریب جامعه را در پی دارد
  • اکثر دانشجویان به نبود نشاط و شادابی در دانشگاه‌ها معتقدند و به حجم سنگین دروس و برگزاری کلاس‌های بی‌روح و خشک و تکرار در محیط‌های دانشگاهی اشاره کردند. آنها معتقدند برگزاری برنامه‌های تکراری و یکنواخت با عنوان برنامه‌های فرهنگی و برپایی اردوهای کسل‌کننده، محیط دانشگاه را به محیطی شاد و پویا تبدیل نمی‌کند.
  • اردوهای مفرح دانشجویی‌ می‌تواند نشاط را به دانشجو بازگرداند
  • دانشجویان معتقدند: فضای دانشگاه‌ها فضای مدرک‌گرایی است، به همین دلیل نمی‌تواند انگیزه و نشاطی را که لازمه تحریک به پویایی جوان دانشجوست، در او ایجاد کند.
  • آنان معتقدند با برگزاری اردوهای مفرح دانشجویی و مراسم و جشن‌های تلفیقی که ترکیبی از موسیقی، تئاتر و جنگ‌های شادی است، می‌توان روحیه و نشاط را در محیط دانشگاه ایجاد کرد.
  • دانشجویان به برگزاری کلاس‌های استادمحور در دانشگاه‌ها اشاره کردند و گفتند: این کلاس‌های خشک و کسل‌کننده مانع استعدادیابی،خلاقیت و نوآوری در دانشجوست، بنابراین لازم است کلاس‌های دانشگاهی بصورت مباحثه‌ای و با مشارکت دانشجو دایر شود.
  • آنان به محدودیت و آزادی نداشتن دانشجو در انجام برنامه و فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها اشاره کردند و گفتند: تا زمانی ‌که برنامه‌ و فعالیت دانشجویان در چارچوب مقررات خشک دانشگاهی انجام می‌شود، نباید هیچ مسئولی، دانشجویی را به خاطر انجام اینگونه فعالیت‌ها مؤاخذه یا مجازات کند.
  • امید و انگیزه ملاک شادی است
  • کارشناسان معتقدند: برنامه‌ها و مراسمی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود تک‌محوره و نا‌متناسب با سلیقه و خواسته دانشجوست. تا زمانی‌ که این امکانات در دانشگاه‌ها مهیا نشود، نمی‌توان خلاقیت و نشاط را در دانشجو ایجاد کرد.
  • صاحب‌نظران دانشگاهی با تأکید بر اینکه تکنولوژی امروز یک فرصت است نه تهدید،معتقدند:با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم از این فرصت بهره ببریم و برنامه‌هایی ترتیب بدهیم تا این فضا، به فضایی برای ایجاد شادی و انگیزه تبدیل شود.
  • نبود زیرساخت‌های مناسب، کمرنگ بودن همکاری بین مسئولین، نبود برنامه‌ریزی در سطح کشور، اسکان نیافتن دانشجویان غیربومی از همان بدو ورود، فراموش کردن تعالیم دینی، مدرک‌گرایی، نبود امکانات رفاهی و تفریحی و نبود شغل متناسب با تحصیل از جمله عللی است که می‌تواند بی‌نشاطی و رخوت را در جامعه ایجاد کند.
  • نشاط و شادکامی یک مهارت است
  • نشاط  مهارتی است که  برای نهادینه کردن آن به برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت نیاز است و از طرفی نشاط توأم با هدف امری ضروری است. نشاط و شادکامی یک مهارت است که باید کسب شود و اگر بخواهیم مهارت شادکامی را در فردی نهادینه کنیم به دو سال برنامه مداوم نیاز داریم.
  • این عوامل سبب شده تا جوانان به مکان‌هایی روی آورند که حضورشان در آن به بزه ختم می‌شود، به همین منظور لازم است اماکن تفریحی مناسب ایجاد یا مجهز شوند و از طرفی هزینه آنها نیز کاهش یابد.
  • با تلفیق مهارت شاد زیستن و امکانات شاد بودن از قبیل سالن‌های ورزشی و جلسات اجتماع‌محور می‌توان شادی و نشاط را در دانشگاه و حتی جامعه ایجاد کرد.
  •  دانشجوی با نشاط کسی است که برای خودش برنامه داشته باشد و با برنامه‌ریزی، هدفش را دنبال کند.
  • نشاط واقعی منوط به تحرک، پویایی و موفقیت علمی است
  • نشاط عامل  بدست آوردن موقعیت‌های افتصادی، اجتماعی و خانوادگی و نقطه عطف شادابی و نشاط دانشجویی رسیدن به این اهداف و آرمان‌های غایی است. این نشاط در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس دانشجویی مؤثر است.
  • تنها استادی که انگیزه و نشاط دارد، می‌تواند این نشاط و شادی را به دانشجویانش انتقال دهد.
  • دین نشاط می‌آورد
  • یک دانشجوی معتقد و متدین که دارای روحیه معنوی است و فرائض دینی را انجام می‌دهد، از روحیه بانشاط‌ تری نسبت به سایرین برخوردار است.وضعیت نشاط در دانشگاه‌ها مناسب نیست و برنامه‌های فرهنگی که توسط متولیان فرهنگی در دانشگاه برگزار می‌شود، شادابی لازم را ندارد و همین امر سبب شده است که استقبال دانشجویان از این برنامه‌ها کم‌رنگ شود. در برخی مواقع مراسم شادی با بی‌بندوباری و لودگی همراه است که این امر به مذاق مردم خوش نمی‌آید و همین علت، زمینه‌ساز کم‌رنگ شدن اجرای برنامه‌های نشاط‌آور شده است.
  • برنامه‌های فرهنگی که تنها به سخنرانی ختم می‌شود و مورد استقبال دانشجو قرار نمی‌گیرند، بنابراین باید برنامه‌ها تلفیقی از موسیقی، تئاتر و سخنرانی باشد. امید و انگیزه ملاک نشاط و شادی در دانشجو است.
  • عوامل نشاط‌ آفرین از قبیل ورزش، علاقه و انگیزه و  آگاهی‌بخشی، شادی مبتنی بر اعتدال و افزایش برنامه‌های شاد در رسانه‌های داخلی عوامل مهمی در نشاط دانشجو هستند.
  • از نظر مقام معظم رهبری یک دانشجوی خوب کسی است که خوب درس بخواند، فرایض دینی را انجام بدهد و خوب ورزش کند.
  • اگر دانشگاه و جامعه در مسیر این نشاط، به رفتارهایی که در چارچوب هنجار اجتماعی انجام می‌شود، قوت دهد می‌توان نشاط توأم با لذت را در دانشجو ایجاد کرد. مشارکت و حضور دانشجویان در فعالیت‌های شادی‌آور باید متناسب با علاقه و انگیزه آنها باشدآموزش، درس خواندن، فعالیت‌های فوق‌برنامه و شرکت در برنامه‌های ورزشی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند نشاط را در دانشجو ایجاد کند.
  • آرامش و بهداشت روانی توأم با حس سرخوشی، شادی و نشاط از فواید ورزش کردن است.
  • شادی مبتنی بر اعتدال زمینه‌ساز دستیابی به نتایج مثبت است، برای مقابله با تهدیدات رسانه‌های غربی لازم است جذابیت برنامه‌های داخلی را افزایش دهیم و از طرفی با آگاهی‌بخشی، اهداف شبکه‌های ماهواره‌ای را به جوانان گوشزد کنیم.
  • رسیدن به تخصص، رمز موفقیت دانشجوی بانشاط است
  • حضور مستمر در کلاس، فکر و ایده خلاق، انگیزه بالا در تحصیل، شور و نشاط و یادگیری از ملاک‌های دانشجوی بانشاط است.
  • جمع دانشجویی یک فرصت است که می‌توان از آن برای رسیدن به نشاط و شادی و آرمان‌های دانشجویی استفاده کرد.
  • حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و پژوهشی از جمله حوزه‌هایی هستند که می‌توانند شور و نشاط را در جوان ایجاد کنند، حضور دانشجو در هر یک از این حوزه‌ها، بیانگر عرق و علاقه وی به حوزه‌ای خاص بوده و در صورتی که بتواند با آرامش و امنیت خاطر در مسیر علاقه‌مندی‌هایش حرکت کند، اسباب آرامش و نشاط و شادابی برای او فراهم خواهد بود.دانشگاه بستری موقت و سکوی پرش دانشجو به سمت موفقیت در آینده است.
  • نشاط واقعی، با شعار ایجاد نمی‌شود
  • اگر نشاط جوان در دانشگاه و اماکن امن پاسخ داده نشود، به مکان‌های نامطمئن روی می‌آورد.
  • دانشگاه مانند هر سیستم دیگر برای خود هدفی دارد و دانشجو در این سیستم رکن اصلی است که باید بواسطه تکامل و تعلیم به درونیات برجسته و برکات متعالی برسد.
  • دانشجوی بانشاط دانشجویی است که بتواند در سطح علمی و اخلاقی خود را ارتقاء دهد و از رذایل اخلاقی دوری کند. دانشجو باید نشاط واقعی را در دانشگاه تجربه کند، چرا که اگر در این مکان‌ها به شادی واقعی نرسد، برای احیای شادی و نشاط به برنامه‌ها و مکان‌های نامطمئن روی می‌آورد.
  • با توجه به شرایط روحی جامعه و نیاز جوانان باید برنامه‌ریزی‌هایی در این حوزه صورت بگیرد.
  • با تکیه بر تعالیم اسلامی می‌توان نشاط را در دانشجو و حتی جامعه ایجاد کرد، بنابراین یک محیط دانشگاهی که مملو از دانشجوی نخبه و فعال است، نباید افسرده باشد.
  • تلفیق دین و زندگی زمینه‌ساز نشاط و شادی در جوان است و در تعالیم اسلامی نیز به این نکته اشاره شده است.
  • با الهام گرفتن از فرهنگ هر قوم و انتقال آن در محیط دانشگاه، می‌توان نشاط را در بین دانشجویان ایجاد کرد.
  • برگرفته از خبرگزاری ایسنا
  •