در حال بارگذاری ...
پنج‌شنبه 1 فروردین 1404
nus.ac.ir

17 راهکار عملیانی برای حمایت از کالای ایرانی

با توجه به شعار کارساز سال ۹۷ یعنی «حمایت از کالای ایرانی» که توسط رهبر فرزانه و هوشیار انقلاب اسلامی عنوان شده، لازم است جهت در هم تنیدگی کار و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی، مباحثی در این رابطه تشریح شود. برای عملیاتی کردن طرح حمایت از کالای ایرانی، به اقداماتی نیازمندیم که به برخی از راهکارهای آن در زیر اشاره می شود:
۱- تمام دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مؤسسات پژوهش اقتصادی در این موضوع مهم اقدام به تهییج و تشویق عناوین پژوهشی و تبلیغی مرتبط کنند.
۳- صدا و سیما درباره کالاهای ایرانی برنامه‌ایی آموزشی در برخی شبکه‌‎ها با حضور تولیدکنندگان بخش نماید.
۴- وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزانی که والدین آنها تولید کننده می‌باشند، فرآیندی را تعریف کند که دانش‌آموزان مبلغ کالاهای والدین خود در غرفه‌های اقتصادی مدارس باشند.
۳- تمام مساجد، تولید‌کنندگان کالای ایرانی را در مساجد خود دعوت نموده، و از آنها درخواست شود، روند رشد تولید خود را برای مردم تشریح نمایند.
۴- تمام تولید کنندگان برای فروش دوستان و همکاران خود، با اطلاعات دریافتی از اجناس تولیدی آنان، اطلاع رسانی و تبلیغ متناسب اجناس خود داشته باشند.
۵- تولید کنندگان برای سرویس‌دهی از شبکه‌های مجازی برای دریافت معایب خود به صورت داوطلب استقبال نموده و در پایان سال به پیشنهاد دهندگان به قید قرعه جایزه بدهند.
۶- خطبه‌های نمازجمعه در مصلی‌های نماز جمعه کشور از تولید‌کنندگان کالاهای ایرانی جهت معرفی کالای خودشان با ثبت نام قبلی از مردم و با حضور در سالن ویژه طراحی شده مرتبط به مباحث اقتصادی حمایت کنند.
۷- مراکز بسیج، کالاهای ایرانی تولید شده توسط بسیجیان کشور را در یک همایش ملی، در سراسر کشور اطلاع‌رسانی نموده و با تخفیف ویژه از کالای ایرانی حمایت کنند.
۸- در کشور یک روز تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شود.
۹- گروه‌های جهادی طلاب و دانشجویان، راهکارهای حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار آموزشی خود در مناطق محروم داشته باشند.
۱۰- بنیاد شهید انقلاب اسلامی، پیشنهادات آمده در وصیت‌نامه شهدا که درباره حمایت از اقتصاد کشور می‌باشد را توسط کارگروهی در رسانه‌ها و سایت‌های خبری و صدا و سیما برنامه‌ریزی و تبلیغ نماید. 
۱۱- سازمان تبلیغات اسلامی با طراحی آرم حمایت از کالای ایرانی به صورت مشترک با دیگر مراکز تبلیغی از تولید کنندگان ایرانی حمایت کنند.
۱۲- وزارت اقتصاد و دارایی توسط عقد قراردادی فیمابین تولید کنندگان و مخترعان و نخبگان اقتصادی، از روند اصلاح تولید داخلی حمایت کند.
۱۳- تولید کنندگان مرزی با تعریف فرآیند اقتصادی مختص خودشان توسط گروه اقتصادی دولت، از صادرات و واردات در تعریف اقتصاد مقاومتی برخوردار و حمایت شوند. 
۱۴- وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی که از تولید کنندگان داخلی با فرآیند اصلاح تولید که توسط نیروهای آنان حمایت شده‌اند تشویق شده و از بودجه‌های تعریف شده حمایتی برخوردار شوند.
۱۵- ایجاد بازار مشترک با تولید کننده‌گان خارجی به همراه آموزش نیروی انسانی آنها که از کالای ایرانی حمایت نموده‌اند. 
۱۶- حمایت ویژه دولت از تولید‌کنندگانی که مصرف کننده‌های ایرانی را در مدار جذب حمایت از اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای ایرانی قرار بدهند. 
۱۷- وزارت خارجه تبلیغ کالاهای ایرانی را متناسب سفارت‌خانه در برنامه‌های فرهنگی خود تعریف نماید.