
یادداشت دکترحمیدیزدانیان به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
امروز 27 اردیبهشت ماه و روز "ارتباطات و روابط عمومی" است. نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و راهبردی یک سازمان نقشی قابل توجه و ویژه است . در سال های گذشته با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کمبود بودجههای اختصاص یافته به دانشگاهها از سوی دولت،جـلب مشارکتهای مردمی، یکی از مهم ترین وظایف روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است که با ارتقاء سطح آگاهی های عمومی، منزلت و جایگاه دانشگاه ها را در بین مردم افزایش بـخشند، اعـتقاد و ایمان آنها را به این نهادها بازسازی کنند و مردم را برای کمک به دانـشگاهها ترغیب و تشویق نمایند. در برخی از کشورها، از چند دهه قبل، سهم کمکها و هـدایای مردمی در بودجه سالانه دانـشگاهها بـیش از دولت است. به عنوان نمونه :
طبق آمارهای منتشره ، در سال 1984.م دولت آمریکا 5/3 میلیارد دلار بودجه به دانشگاهها اختصاص داده بود، درحالیکه در همین سال مؤسسات و افراد 86/4 میلیارد دلار به عنوان کمکهای خیریه و بلا عوض به دانشگاهها اهدا کرده بودند.
دانشگاه هـاروارد نخستین برنامه و اقدام خود را در زمینه جذب کمکهای خیریه در دهه اول قرن هجدهم آغاز کرد.
دانشگاه جورجیا 15 سال طول کشید تا به همت مردم و کمکهای آنان در سال 1801 .م افتتاح شود
در حال حاضر بیشتر دانـشگاههای ایـالات متحده به کمکهای مردمی متکی است. در آمریکا چیزی به نام«دانشگاه دولتی»که منحصرا دولت متقبل و متکفل همه هزینههای آن باشد وجود ندارد. چنین تفکری اکنون در سراسر جهان رواجیافته است و بیشتر دانـشگاهها از راه کـمکهای مردمی اداره میشوند.